© TU Chemnitz
© TU Chemnitz

Joint programmes – belangrijke rapporten en projecten

Joint programmes zijn gestructureerde vormen van samenwerking binnen het hoger onderwijs waarbij de curricula van bachelor-, master- of PhD-programma's van verschillende onderwijsinstellingen met elkaar worden gecombineerd. Vaak zijn dit instellingen uit verschillende landen. In veel gevallen zal er sprake zijn van een gezamenlijk diploma (joint degree) of een dubbel diploma (double degree) dat aan het einde van de studie wordt uitgereikt (zie ook de definities van de NVAO). Omdat het opzetten van joint programmes een complexe zaak is, hebben wij hieronder een aantal belangrijke handleidingen en rapporten verzameld.

  • Handleidingen en aanbevelingen

NEDERLAND:

‘European Area of Recognition Manual – Practical guidelines for fair recognition of qualifications’, Nuffic, 2012.

‘Handleiding voor het ontwikkelen van internationale joint programmes’, Universiteit Utrecht, 2012.

DUITSLAND:

‘Checkliste für den Start von internationalen Joint Degree Studiengängen und Studiengängen mit integrierten Austauschoptionen’, in opdracht van de DAAD, Referat 511 – Internationalisierung von Studium und Lehre, 2010.

‘Double-Degree-Programme und Joint-Degree-Programme: Rechtliche Hinweise zur Gestaltung der Studiendokumente’, door Theresa Lemser in opdracht van de DAAD, Referat 511 – Internationalisierung von Studium und Lehre, 2010.

‘Zulässigkeit von Doppeldiplomierungen im Rahmen internationaler Studiengänge’, verfasst durch das Sekretariat der ständigen Konferenz der Kultusminister der Länder in der Bundesrepublik Deutschland, Stellungnahme des 269, HA vom 22.11.1991, in: Die Internationale Hochschule: Partnerschafts- und Kooperationsgropramme, ein Handbuch für Politik und Praxis, Band 5. Hrsg. vom Deutschen Akademischen Austauschdienst (S. 79-83), Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag, 2010.

EUROPESE UNIE:

‘Framework for Fair Recognition of Joint Degrees’, Axel Aerden & Jenneke Lokhoff, European Consortium for Accreditation in higher education, 2013.

‘Guidelines for Good Practice for Awarding Joint Degrees’, Axel Aerden & Hanna Reczulska, European Consortium for Accreditation in higher education, 2012.

‘Guidelines for Quality Enhancement in European Joint Master Programmes’, European University Association, 2006.

‘Recommendation on the Recognition of Joint Degrees’, adopted by the Committee of the Convention on the Recognition of Qualifications concerning Higher Education in the European Region on 9 June 2004.

  • Evaluaties

EUROPESE UNIE:

‘Joint International Master Programmes: Lessons learnt from Erasmus Mundus’, EACEA, 2013.

‘The recognition of qualifications awarded by joint programmes’, Axel Aerden & Hanna Reczulska, European Consortium for Accreditation in higher education, 2010.

  • Vergelijkende studies

NEDERLAND:

‘Internationale Quick Scan naar wettelijke verankering van joint programmes: op zoek naar bevorderende maatregelen’, Renze Kolster en Hans Vossensteyn, CHEPS, 2013.

EUROPESE UNIE:

‘Joint and Double Degree Programs in the Global Context: Report on an International Survey’, Institute of International Education & Freie Universität Berlin, 2011.

  • Overige studies en projecten

NEDERLAND:

'Van knelpunten tot kansen. Joint programmes tussen Nederland en Noordrijn-Westfalen: grensoverschrijdende samenwerking in het hoger onderwijs', door Caroline Duits (Duitslanddesk, Duitsland Instituut Amsterdam), september 2014.

‘Conferentie Joint Degrees: Mogelijkheden en uitdagingen’, Reader Conferentie, VSNU, 2010.

‘Joint Degrees im europäischen Hochschulraum. Hindernisse und Chancen transnationaler Studiengangskooperationen am Beispiel der EUREGIO Deutschland-Niederlande’, door Dr. Sigrun Nickel (CHE Centrum für Hochschulentwicklung), Thorsten Zdebel & Dr. Don F. Westerheijden (CHEPS), maart 2009.

DUITSLAND:

‘Grenzüberschreitende Kooperationen in der Lehre: Eine Inventarisierung der Zusammenarbeit zwischen Hochschulen aus Nordrhein-Westfalen und den Niederlanden‘, door Katrin Grave (Zentrum für Niederlande-Studien),  december 2013.

‘Befragung von Personalverantwortlichen zur Thematik: Internationale Doppelabschlüsse "Doppeldiplome"’, Umfrage der IW Consult für den Deutschen Akademischen Austauschdienst, Köln, juni 2003.

EUROPESE UNIE:

JOQAR (Joint programmes: Quality Assurance and Recognition of degrees awarded) project.

  • Lopende projecten

EUROPESE UNIE:

JDAZ (Joint Degrees from A to Z).


top